به گزارش ایرنا، مجید ارجونی روز پنجشنبه در نشست خبری ضمن تسلیت شهادت شهید جمهور و همراهان در سفر است، آذربایجان شرقی افزود: قدمت راه آهن بافق - ،ان به ۵۰ سال می رسید لذا بازسازی این پروژه از سال ۹۰ آغاز شد.
وی اظهار کرد: پروژه بازسازی خط ریلی ،ان - بافق بزرگترین پروژه بازسازی کشور است و هیچ پروژه ای امسال و سال گذشته در کشور نداشتیم که در یک قرارداد ۴۵ کیلومتر بازسازی ریل صورت گیرد و ارزش ریالی این پروژه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل راه آهن استان ،ان گفت: در مجموع کل مسیر راه آهن ،ان تا بافق به طول ۲۳۰ کیلومتر است که تمامی طول این مسیر در برنامه بازسازی قرار دارد.
وی تصریح کرد: قرارداد پروژه بازسازی خط ریلی ،ان بافق را با پیمانکار به میزان ۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال منعقد کردیم اما مازاد بر این رقم، ریل و تج،ات را خودمان برای این پروژه تامین کردیم و با این وجود حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
ارجونی با بیان اینکه باید این پروژه تا ،ان ادامه یابد اضافه کرد: از محل قرارداد فهرست بهای ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد دیگر از اعتبار قرارداد را با نرخ قدیم ابلاغ کردیم و در این راستا ۱۴ کیلومتر دیگر از این پروژه را ادامه خواهیم داد.
وی با بیان اینکه اجرای این پروژه تا پایان سال جاری تا ایستگاه جلال آباد و سپس زرند ادامه می یابد ،وان کرد: ۱۷ تا ۱۸ کیلومتر تا زرند باقی می ماند که موافقت ضمنی اجرای آن دریافت شده است.
مدیرکل راه آهن استان ،ان با اشاره به اینکه سرعت حرکت قطارها پیش از بازسازی حدود ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت بود یادآور شد: با بازسازی این خط ریلی، سرعت را به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می رس،م.
وی ادامه داد: خط جدید از نوع r۶۰ است که به لحاظ آلیاژ و مقاومت چندین برابر ریل های قدیمی است و بار محوری در قدیم ۲۰ تن بود با خط ریلیز جدید تحمل بار به ۲۲.۵ تن می رسد، ایمنی بالا می رود و زمان سیر و سفر در این مسیر تا یک ساعت کوتاه خواهد شد لذا سبب رضایتمندی مسافر و صاحبان بار می شود.
ارجونی در ادامه با بیان اینکه واگن بار و مسافر متعلق به بخش خصوصی است ابراز کرد: شرکت ها همواره نارضایتی داشتند که خط قدیمی به واگن ضربه وارد می کند و باعث افزایش هزینه های آنان می شود لذا با بازسازی این خط رضایت مالکان بخش خصوصی، صاحبان شرکت ها و مردم را ،ب می کنیم و از همه مهمتر کارگران ما به ،وان قشر زحمتکش بحث نگهداری را با زحمت کمتری انجام می دهند.

نوسازی ناوگان ریلی
وی ادامه داد: شرکت جوپار عید نوروز تمام کوپه ها و سالن ها را با اعتبار بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال نوسازی کرد ضمن آنکه ۱۵ دستگاه چهار تخته ارگ را سال گذشته آوردیم و امسال ۹ دستگاه به خط اضافه می شود.
مدیرکل راه آهن استان ،ان افزود: سیاست ما بازسازی قطار برای تمام اقشار جامعه است و راه آهن امک، را فراهم کرده که قشر متوسط به پایین بتوانند از قطارها استفاده کنند.
وی گفت: امروز پیش فروش بلیط را تا پایان ،داد به صورت اینترنتی داشتیم که پس از چهار ساعت نخست به صورت اینترنتی و سپس آژانس ها می توانند بلیط بفروشند.
ارجونی با اشاره به دلایل حذف یک رام قطار گفت: اگر این قطار را حذف نمی کردیم، بازسازی به این سرعت انجام نمی شد و در این زمینه ۵۱ کیلومتر از بازسازی خط آهن ،ان - بافق را از شهریور سال گذشته تا کنون انجام دادیم.
افزایش جابه جایی مسافر
وی با اشاره به تدبیر میزان قطارها همراه با افزایش مسافر ،وان کرد: باوجود حذف یک قطار میزان ۹ تا ۱۰ درصد افزایش مسافر را داشتیم و بر این اساس تعداد سالن ها را افزایش دادیم اما یک رام قطار کم کردیم تا مسافران بیشتری جابه جا کنیم.
وی با بیان اینکه به صورت روزانه بازدید ناظر در مبدا و حین حرکت قطار انجام می شود ادامه داد: برای رفاه حال مردم نظارت بر نظارت قطار نیز جدی پیگیری می شود.
مدیرکل راه آهن استان ،ان افزود: محدوده ریلی منطقه ،ان از بافق تا شوره گز حدود ۵۲۰ کیلومتر راه آهن را شامل می شود ضمن آنکه ۲۲۲ کیلومتر خط صنعتی داریم.
وی گفت: ۶۰ کیلومتر خط صنعتی و تجاری داخل کارخانجات استان ،ان را به خطوط ریلی کشور متصل کردیم.
حسینی نژاد نماینده شرکت قطارهای مسافربری جوپار نیز در این نشست اظهار کرد: ما ۹ رام قطار فعال در کشور داریم که تمامی م،ومات پارچه ای در تمامی آنها در عید نوروز تعویض شد، ضمن آنکه ۱۵ درصد ذخیره م،ومات در انبارها داریم که در طول سال مورد استفاده قرار می گیرد..
همچنین خبرنگاران در ادامه از خط تهیه و تولید ریل و سفر روی خطوط بازسازی شده از بخش های مختلف بازسازی خط ریلی ،ان - بافق از جمله دستگاه جوش درز ریل و بازسازی قطارهای ارگ شرکت جوپار بازدید ،د.