راه آهن ایران،\xa0گذرگاه ۲ قاره مهم اروپا و آسیا
انتشار: اردیبهشت 31، 1403
بروزرسانی: 30 خرداد 1404

راه آهن ایران،\xa0گذرگاه ۲ قاره مهم اروپا و آسیا



به گزارش ایرنا از راه آهن، "سید میعاد صالحی" امروز (دوشنبه) در پانزدهمین اج، روسای راه آهن های کشورهای عضو اکو با حضور و مشارکت مقامات ارشد راه آهن های ایران، ،یه، پا،تان، تاجی،تان، قرقیزستان، قزا،تان، ،منستان و جمهوری آذربایجان، در ابتدای سخنان خود با ابراز تأسف عمیق و تسلیت به من،ت شهادت آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در حادثه سقوط هواپیما، شهید رییسی را رییس جمهوری مردمی، پرتلاش و خستگی ناپذیر توصیف کرد که فقدان او قلب ملت ایران و ملل آزاده دنیا را جریحه دار کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هرچند با حادثه پیش آمده و وضعیت خاص کشور و نیز تاثر ناشی از شهادت آیت الله رییسی، حضور در این اج، برای ما سخت بود، اما جهت احترام به مهمانان گرامی و در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم وقفه در امور اجرایی و مدیریتی کشور، در این جلسه حضور یافتیم.
مدیرعامل راه آهن پس از بیان توصیفاتی از خدمات و تلاش های رئیس جمهور شهید کشورمان و قرائت فاتحه برای روح ایشان و همراهانشان، در ادامه در تشریح مواضع راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه های ریلی بین المللی گفت: می د،م که کشورهای عضو سازمان اکو در یکی از حساس ترین مناطق جهان با میراث تاریخی و فرهنگی کم بیش مش، واقع شده اند و ۱۰ کشور عضو این سازمان با بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت و وسعت سرزمینی هشت میلیون کیلومتر مربع این استعداد را دارند که تبدیل به یکی از قطب های اقتصادی جهان شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این حقیقت که خاک ایران عملاً کوتاهترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه با آب های بین المللی و اروپا بوده و از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار است، ا،ر کریدورهای ریلی بین المللی منطقه اکو از مسیر ریلی ایران عبور می کنند که از جمله آنها می توان به کریدور شمال-ج،، کریدور آلماتی- استانبول- تهران، کریدور آلماتی-بندرعباس، کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI)، کریدور قزا،تان-،منستان-ایران (KTI)، کریدور قرقیزستان-تاجی،تان-افغانستان- ایران(KTAI) و کریدور تاجی،تان-ازب،تان–،منستان–ایران–،یه اشاره کرد.

صالحی درباره برنامه های پیشنهادی راه آهن ایران گفت: تسهیل عملیات عبور مرزی و تقویت مراکز لجستیکی و پایانه های مرزی از برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای افزایش ظرفیت ترانزیت و حمل و نقل بین المللی است.

این مقام مسئول گفت: به علاوه، عملیاتی ، و احیای مسیر جاده ابریشم سنتی از طریق ریل و راه اندازی قطارهای برنامه ای از چین به ایران و چین به اروپا از مسیر ایران در کریدور ج،ی تمام ریلی راه ابریشم در دستور کار ما قرار دارد و به تازگی نیز توافق های خوبی با راه آهن های چین، قزا،تان و ایران در خصوص تعرفه قطارهای کانتینری از چین به ایران صورت گرفته است و امیداریم از سرگیری قطارهای باری برنامه ای به ایران پس از حدود یک ماه دیگر انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین، با ،ایت به توافق انجام شده، ما به دنبال رقابتی ، حمل و نقل ریلی با مسیر دریایی و راه اندازی دو سر بار این قطار و در نتیجه صادرات محصولات و کالاهای ایر، به چین از طریق قطار هستیم.


منبع: https://www.irna.ir/news/85484349/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B0%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DB%B2-%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7